ROZHOVORY: Dotazy posílejte na studio@radiopatriot.cz nebo přes kontaktní formulář na webu..........


  • 0

Nový vizuál Nymburka byl s úspěchem představen veřejnosti. Ale ne všichni Nymburáci nad ním jásají

NYMBURK – Občanům Nymburka byla v úterý 30. ledna v sále kina představena nová vizuální koncepce města. Nový vizuál není veřejností přijímán jednoznačně kladně. Někteří Nymburáci jsou nadšení, jiní naopak akci radnice kritizují. Třeba i proto, že výběrové řízení proběhlo na základě přímé poptávky a výsledná grafika stála 350 tisíc korun.

Zájemci o veřejnou prezentaci si mohli  vybrat ze dvou časů, 15 a 18 hodin, v úterý 30. ledna. V 15 hodin se v sále kina postupně sešlo zhruba 50 zvědavců. Dlužno dodat, že více než polovina byla z řad zaměstnanců městského úřadu.  Úvodní slovo si vzal místostarosta Jan Ritter, který občany seznámil s motivem vzniku této koncepce a naznačil pozadí soutěže. Svůj projev beze zbytku četl, čímž alespoň zamezil faktickým chybám. Poté dostal slovo Miroslav Roubíček z designového studia Colmo, které soutěž na realizaci vizuální podoby vyhrálo. Na dobře připravené prezentaci představil motivy a inspiraci pro zvolenou formu. Béžová v kombinaci s červenou vychází ze znaku města, font v názvu Nymburk a zvláštně tvarované N vychází ze specifických hradeb a cihlové gotiky kostela sv. Jiljí, a celá řada ikon a obrázků má symbolizovat jednotlivá specifika města. Tato grafika by se postupně měla stát jasnou tváří města Nymburk a měla by se objevovat na všech materiálech města, postupně i na služebních vozech městského úřadu, městské policie, a technických služeb. V případě technických služeb byla učiněna jediná výjimka v barevném spektru a červenou nahradila zelená.

Přáním a cílem designérů studia Colmo je přijetí této vizuální identity všemi občany města a využití neomezených možností kombinací obrázkových setů. Tyto kombinace mohou vytvářet celé příběhy a stát se tak jakýmsi jazykem srozumitelným všem občanům města i jeho návštěvníkům z celého světa. Piktogramy lze postupně doplňovat o další.

V následné debatě s diváky byly ze stran návštěvníků vysloveny převážně pochvaly. Většina přítomných se nechala slyšet, že je přes prvotní obavy tato identita pro ně přijatelná a těší se, až jí přijmou za svou.

První blok trval zhruba hodinu a půl a byl ukončen potleskem

Od 18 hodin se v sále sešlo zhruba 25 lidí tentokrát výhradně z řad veřejnosti. Přednáška trvala, včetně úvodního slova Jana Rittera, dohromady pouze něco kolem 30 minut a oproti první odpolední jí chyběla srozumitelnost i nadšení. Lidé tak před 19 hodinou odcházeli bez potlesku a možná ne tolik přesvědčeni o dobrém záměru a ztotožnění se s novou vizuální koncepcí.

V přísálí bylo po celou dobu možné zakoupit si tašky, trička a další předměty s motivy nového vizuálu a každý návštěvník zdarma obdržel propisku, odznáček, či magnetku.

Proč město Nymburk vůbec hledalo novou vizuální identitu, vysvětluje místostarosta Jan Ritter: „Město žádný styl, natož manuál vizuální identity dosud nemělo, proto jsme se rozhodli jej nechat vytvořit. Grafickou komunikaci tvořili různorodé jednotlivosti a většinu z nich propojoval pouze historický heraldický znak města, který byl navíc nadužívaný a tím degradována jeho podstata.“

Mezi Nymburáky není pozitivně vnímán systém veřejné soutěže, kdy radnice oslovila vybraná grafická studia. „Tuto formu soutěže nám doporučil zástupce Unie grafického designu, který při přípravě poskytoval odbornou asistenci. Oslovili jsme studia, u kterých bylo jisté, že mají zkušenosti a jsou schopna soutěžní návrh následně rozpracovat do funkčního manuálu, v čemž může být u veřejných soutěží určité nebezpečí. Navíc nám to umožnilo motivovat oslovené příslibem skicovného, pokud nezvítězí, ale splní podmínky. Ti nejlepší mají práce mnoho a návrhy i tak odevzdalo nakonec pět z jedenácti oslovených týmů,“ vysvětluje místostarosta Ritter a dodává, že radnice oslovila i místní grafiky a studia, naprostá většina z nich ale nesplnila přísná kriteria soutěže, zejména v doložení již realizovaných projektů s tímto konkrétním zaměřením. Ovšem až do finále se probojoval grafický návrh Veroniky Vojtové z Nymburka. U poroty nakonec neuspěl.

Nutno podtrhnout, že vítězný návrh je bezesporu z nabízených nejlepší a velké pochvaly se dočkal v odborných kruzích. Grafik, muzikant, kreativec a podnikatel v oblasti reklamy a marketingu Vladimír Kvíz vybraný návrh zhodnotil slovy: „Na nové vizuální identitě se mi líbí několik věcí. V první řadě fakt, že se o tuto problematiku konečně někdo na radnici začal do hloubky zajímat a dotáhl to poměrně daleko. Líbí se mi, že vítězný návrh nepoužívá nesmysly, je čitelný, přiměřeně střízlivý a nenadřazuje sám sebe nad důstojnost města a jeho historii. Výsledek je sám o sobě velmi kvalitní, ještě více však vynikne v porovnání s ostatními návrhy (už jen za velké písmeno P v titulku „Městská Policie“ bych střílel tupými šípy). Vítám některé hříčky, např. obdélníkové serify symbolizující cihelnou gotiku. Mírnou výhradu mám k velkému množství piktogramů – místní se je snad časem naučí rozpoznávat, pro náhodného návštěvníka však některé z nich nemusí být bez dalšího popisu srozumitelné. Každopádně máme slušný výchozí bod, teď už jen uhlídat zpracovatele grafiky, aby s manuálem nepracovali stejně kreativně jako Miloš Zeman s naší ústavou.“

Na sociálních sítích se ihned po představení grafiky, kterou si vedení města vzalo za svou, objevily kritiky, kdy autorům vadí zejména použitá sytá červená barva, která může evokovat silnou komunistickou minulost Nymburka i nedávnou snahu bývalého vedení města o vytvoření první Česko-čínské průmyslové zóny v Evropě. Kritici si také vzali na mušku takzvané hradbované N, které parodavali na přehlásku samohlásek y a u.

 

Z pohledu Rádia Patriot je genialita v jednoduchosti rozpoznatelného N, ale barevné proporce by stálo za to ještě dotáhnout k dokonalosti.

Dáváme 3 hvězdičky z 5.

Petr Procházka, Josef Podolák

 


Napište svůj názor

Reklama

Tip Rádia Patriot

Aktuální akce v Polabí

TV Patriot

Reportáž - Přívoz v Nymburce, 27.9.2018

Pro přepravu pěších a cyklistů přes řeku Labe slouží od 1. září 2018 v Nymburce přívoz. Městskou pokladnu to stojí zhruba 200 tisíc korun měsíčně. Převozce vybrala radnice "na přímo," bez výběrového řízení. Byli jsme se podívat, jaký je o službu zájem ze strany veřejnosti.

Zveřejnil(a) Rádio Patriot dne Čtvrtek 27. září 2018

facebook.com/radiopatriot

Reklama

Vyhledávání na webu