ROZHOVORY: Dotazy posílejte na studio@radiopatriot.cz nebo přes kontaktní formulář na webu..........

  • 2

Budova hlavního vlakového nádraží v Nymburce zřejmě půjde k zemi. Radnice ji od SŽDC za 11 milionů nechce. Rozhodnou ale až zastupitelé

NYMBURK – Po rekonstrukci nymburského hlavního vlakového nádraží nebude mít Správa železniční dopravní cesty pro výpravní budovu využití. Nabídla ji Městu za 11 milionů korun. To ji ale zatím, podle rozhodnutí Rady města, nechce. O dalším osudu budovy z konce 19. století budou jednat zastupitelé na zasedání 13. února.

Minimálně patnáct let se vedení města Nymburk snaží dohodnout s dráhami na zásadní rekonstrukci hlavního vlakového nádraží a prostoru před ním. Několikrát téméř hotovou věc ale zhatily změny v samotné struktuře železničního dopravce a personální výměny, jednou dokonce už v době přiznané dotace. Na rekonstrukci nymburského nádraží měl totiž v roce 2014 Středočeský kraj schválenou dotaci od Evropských fondů ve výši 80 milionů korun. K čerpání peněz nedošlo, i kvůli častým výměnám na postech vedoucích pracovníků Českých drah a následné změně vlastníka budovy. Od Českých drah totiž budova nádraží přešla do majetku Správy železniční dopravní cesty.

Výpravní budova hlavního vlakového nádraží v Nymburce

Nyní to vypadá, že investor totální proměny a vlastník hlavního nymburského vlakového nádraží, SŽDC, má chuť, odhodlání a dokonce i peníze. Informace o tom, co a jak se v Nymburce, zejména v návaznosti na modernizaci a intenzifikaci trati 321 Praha – Nymburk  – Kolín změní, se značně rozcházejí. Před měsícem byla jasná zpráva, že SŽDC potřebuje napřímit oblouk na příjezdu do Nymburka od Prahy, kvůli vyšší rychlosti pro průjezd rychlíků. Dnes je to zase jinak.

Bude v Nymburce stavět Pendolino?

„Podle posledních informací by se pravděpodobně mělo ustoupit od napřímení oblouku na příjezdu od Prahy, což mělo umožnit průjezd Nymburkem vysokou rychlostí a díky tomu, že by Pendolina tudy nemohla jezdit až 160 kilometrovou rychlostí, by naopak mohla v Nymburce stavět. Ale moc tomu nevěřím, že se tak stane,“ přinesl v rozhovoru pro Rádio Patriot aktuální informace starosta Nymburka Tomáš Mach. 

Pendolino čeká na vjezd do stanice Nymburk hl.n. u sídliště Jankovice

Ale zpět k samotné budově nádraží. Poslední zveřejněná vizualizace proměny celé lokality počítala se zachováním stávající výpravní budovy. Měla se pouze zásadně modernizovat. To byla ale ještě ve vlastnictví Českých drah a psal se rok 2015. Nový majitel, SŽDC, se následně nechal slyšet, že budova je ve špatném technickém stavu a rekonstrukce by byla příliš nákladná a ve výsledku by stejně nemohla nabídnout cestujícím komfort hodný 21. století. To v podsatě potvrzuje i nymburský radní Petr Šmíd, který v budově nádraží pracuje jako dozorčí provozu ČD Cargo a při hlasování na radě města byl proti tomu, aby Město nádraží koupilo. „Proti odkupu budovy jsem hlasoval z několika důvodů. Z finančních, protože cena je odhadnutá na 11 milionů, ale dalších minimálně 30 milionů by město stála rekonstrukce. A není jasné co s budovou dál. Minimálně čtyřicet milionů plus další náklady na údržbu, a to v době kdy město řeší jiné investice, jako bazén a zadlužení na několik desítek let. Čeká nás rekonstrukce KD Janoušek za dalších cca 30-40 milionů. Druhý důvod je, že nevíme, co s budovou dál? Kdo by ji využíval? A jako třetí důvod vidím, že SŽDC chce problém přehodit na město a to se mi nelíbí. Jako nádražák bych rád zachoval budovu, ale proč by to mělo řešit město? SŽDC může přece budovu nabídnout nějakému soukromému investorovi,“ vysvětluje Petr Šmíd.

Vizualizace rekonstrukce celého prostoru z roku 2014

Jak se město Nymburk nakonec postaví k nabídce SŽDC na odkup budovy nádraží budeme vědět po jednání zastupitelů ve středu 13. února. Nyní je rekonstrukce, respektive výstavba nového dopravního terminálu Nymburk hlavní nádraží v plánu Správy železniční dopravní cesty na rok 2021 s předpokládanou částkou na realizaci ve výši 51 milionů korun. Po zkušenostech z minulých let, ale do té doby může být všechno úplně jinak.

Josef Podolák


2 komentáře

Jiří Král

Únor 11, 2019at 2:54 pm

Jsem strojvedoucí v důchodu.Nymburské hl.nádraží je pěkná historická budova.Jestli-ŽE JE MÉNĚ VYUŽÍVÁNA PRO ŽELEZNIČNÍ ZAMĚSTNANCE,může se částečně využít za pronájem komerčně.Bylo by škoda jí zbourat ,protože by tam za 24 hod.projel 1 pár vlaků Pendolino. Měly budovy nádraží zůstat státu,bylo by méně administrativních zaměstnanců Po vzniku SŽDC v roce 2003 se stav většiny nádraží zhoršil.Na mnohých už neslouží zaměstnanci.

Vlastislav Muller STROJVEDOUCÍ V důchodu

Únor 5, 2019at 8:57 pm

Vždy to byly prostory dráhy a ta většinu prostoru využívala pro svůj personál a služby pro cestující.Dnes personálu méně a ještě patří pod různé organizační složky na sobě nezávislé a hůře spolupracující.Jak dříve fungovala restaurace,kyosek,šlo poslat za rozumniu cenu zásilku a to i objemnou.Vše dnes v ubohém stavu.Ale stavba Krásná a patří k Nymburku jako Hradby,Kostel,Vala,Vodárna a jiné.Nechtěl bych na tomto místě Prosklenou Krychli-hlavně LACINOU.

Napište svůj názor

TV Patriot

TV Patriot

Rozhovor - Starosta města Nymburk, Ing. Tomáš Mach

Zveřejnil(a) Rádio Patriot dne Pondělí 4. února 2019

TV Patriot

Sportovní servis - Jindřich Licek, Volleyball Nymburk

Sportovní servis - Jindřich Licek, Volleyball Nymburk

Zveřejnil(a) Rádio Patriot dne Úterý 29. ledna 2019

Reklama

Tip Rádia Patriot

Aktuální akce v Polabí

facebook.com/radiopatriot

Reklama

Vyhledávání na webu