ROZHOVORY: Dotazy posílejte na studio@radiopatriot.cz nebo přes kontaktní formulář na webu..........

  • 1

Na přívozu v Osečku u Poděbrad už vozí lidi nový katamarán za milion korun. Obnoveno bude i občerstvení na břehu

OSEČEK u PODĚBRAD – Celkem patnáct převozníků už se vystřídalo za kormidlem převozní lodě přes Labe v Osečku. Historie přívozu se zde píše již od roku 1836 s nuceným přerušením mezi lety 1978 – 2006. Od soboty 27. dubna 2019 pluje mezi břehy úplně nová loď, respektive katamarán, uzpůsobený pro převoz bicyklů, kočárků, invalidních vozíků i menších vozidel – zahradní techniky. Dvoumotorový katamarán stál přes milion korun, polovinu kryla dotace, půlku dala obec z vlastních zdrojů.

Na informační tabuli u přívozu se můžeme o historii dozvědět: Od nepaměti v obci existoval přívoz, který spojoval oba břehy Labe a byl důležitým dopravním prostředkem mezi Osečkem a Velkým Osekem. Skoro v polovině mezi mosty v Poděbradech a v Kolíně umožňoval obyvatelstvu dostat se snáze za prací, zábavou i vzdálenou rodinou.

Dříve to bývala živnost samostatně provozovaná převozníkem, později se stal přívoz majetkem obce, která vybudovala zděný domek pro bydlení obecního zaměstnance – převozníka s rodinou. Díky tomu byl přívoz v provozu po celý rok. V zimě do velkých mrazů byla převozníkem udržována vodní cesta. Po úplném zamrznutí Labe převozník vytyčil bezpečnou cestu pro  přechod obyvatelstva. Takto mohly děti školou povinné nepřetržitě navštěvovat školu i během silných mrazů.

Původní přívoz je doložen od roku 1836. Přepravoval osoby i vozidla, včetně traktorů a nákladních aut. Byl jištěn horním vodícím lanem na ocelových sloupech. Provoz byl zrušen roku 1978, před zahájením pravidelné lodní dopravy – přepravy uhlí do elektrárny Chvaletice.

Tomáš Kalenda. foto: Lukáš Trejbal

Novodobou historii přívozu v Osečku začal psát první polistopadový převozník Tomáš Kalenda. Rodák z Kolína, světoběžník usazený v Poděbradech, poté co prodal kultovní poděbradský podnik Bar Pod zámkem a pověsil osvětovou kulturní činnost na hřebík, se vrhnul na obnovení zaniklé tradice přívozu v Osečku. Na protějším pravém břehu měl ostatně Tomáš Kalenda chatu se zahradou, takže myšlenka stát se převozníkem přišla tak nějak automaticky a spontánně. Kalenda i první převozní loď z velké části zaplatil z vlastní peněženky. Tomáš už je ale bohužel  šest let sám na druhém břehu…

Současný provozovatel přívozu Bohuslav Jiřinec se chopil živnosti v roce 2014 a nyní dostal parádní dárek.  „Katamarán v hodnotě přes milion korun z padesáti procent zafinancovalo Ministerstvo pro místní rozvoj, zbytek doplatila obec Oseček. Současný přívoz je mnohem komfortnější zejména pro cyklisty a díky rozměrům, nájezdům a sklápěcímu čelu na něm budeme moci převážet také třeba sekačku na druhý břeh, na sekání v chatové osadě, která je v katastru obce,“ konstatoval místostarosta Osečka Armin Delong. Provozně je přívoz také zajištěn částečně z veřejných zdrojů. „Se Středočeským krajem máme domluvu na roční dotaci ve výši 180 tisíc korun na údržbu a provoz lodi, výplata převozníka je závislá na počtu převezených. Za jedno přeplavení vybírá deset korun,“ dodal Delong.

Místo přívozu je v Osečku veskrze krásné, až romantické. Nechybí dřevěný maják, vodník, písčitá pláž. Jen jednu vadu místo má, zavřenou provozovnu občerstvení. Místostarosta Osečka Armin Delong ale říká: „Někomu se to asi nelíbilo. Na udání musel provozovatel původní stánek zavřít, protože bylo stavebním úřadem vydáno rozhodnutí, že stavba stojí v záplavovém území. Ale máme dohodu s provozovatelem mobilního občerstvení, který by zde na sezonu měl svůj pojízdný stánek umístit.“

Převozní loď je dvoumotorový katamarán, tvořený dvěma plováky z polypropylenu, spojenými nasazenou ocelovou plošinou a samostatnou kormidelnou. Je uzpůsoben k nástupu osob a nakládce z boku, při zakotvené lodi k nástupnímu molu, nebo přes příď po spuštění plošiny. Pohon a ovládání katamaránu zajišťují dva závěsné benzinové motory. Katamarán umožňuje bezpečné a komfortní převezení osob, i handikapovaných, jízdních kol, kočárků a dalších menších dopravních prostředků. Jediná výtka k lodi by snad mohla zaznít směrem k elektricky ovládané příďové plošině. Možná by mohla být závislá spíše na manuálním provozu, nebyla by tak hlučná a nalodění a vylodění by bylo podstatně rychlejší.

Rádio Patriot rozhodně doporučuje přívoz v Osečku navštívit. Můžete si jej naplánovat jako cíl cesty, nebo jako kratochvíli při přesunu z jednoho břehu na druhý, při putování po stezkách podél Labe.

Josef Podolák

 

 


1 Comment

Kessa

Květen 12, 2019at 2:17 pm

Když vidím ten osiřelej osečeckej břeh, kam jsme tak rádi jezdívali s dětma na loďky, tak si to říká spíš o bojkot. Genius loci je prostě fuč.

Napište svůj názor

TV Patriot

Rádio Patriot doporučuje:

Reklama

Aktuální akce v Polabí

facebook.com/radiopatriot

Reklama

Vyhledávání na webu